FoodisGood

מצרכים פופולרים
בשר, דגים ועוף
ירקות ופירות

טופו 101 – טיפים ועצות מועילות לבישול טופו

הנה עובדה – אם אתם צמחוניים או טבעוניים ולא יודעים לבשל טופו, אתם בבעיה. הכנו לכם כמה טיפים חשובים שיעשו לכם את החיים קלים יותר.

לא על הטופו לבדו. עד לפני כמה שנים, טופו היה תחליף החלבון העיקרי עבור הצמחוניים והטבעוניים. אבל כאשר עלתה המודעות ברחבי העולם, עלתה גם המודעות לכך שטופו הוא בהחלט לא הדרך היחידה להשיג חלבון שלא מן החי. עדשים, אגוזים, קטניות ומוצרים נוספים כמו סייטן וירקות הופכים את הטופו לעוד ארוחה, במקום לארוחה העיקרית בתפריט.

מבחינת האיכות. קיים מגוון רחב של מותגי טופו בארץ ובחו"ל. וכן, חלק מהמותגים איכותיים וטעימים יותר. בארץ תוכלו למצוא טופו אורגני של הרדוף, ליב, משק צוריאל, טופו מועשר בסידן ועוד.. המלצה שלנו? נסו לטעום לפחות 3 מותגי טופו, רק כך תוכלו לבחור את הסוג המתאים לכם.

צורת ומרקמים. כן, טופו מגיע גם במגוון רחב של צורות ומרקמים. יש טופו מגורר כמו פתיתי גבינה צהובה, טופו במרקם קרמי כמו ממרח וטופו מוצק קלאסי. אז איזה מרקם מתאים לאיזו מנה?

טופו משי: במרקם של ממרח, משמש בדרך כלל למתכונים של פשטידות ועוגות גבינה או בחושות, הוא מתאים כחביתה או מקושקשת ואם מערבבים אותו עם 5 כפות שוקולית למשך 2 דקות במעבד מזון הוא אפילו יכול לשמש כממרח מעולה. מתכון פשוט לחביתת טופו משי: בבלנדר מערבבים חבילת טופו משי עם 1/4 כוס מים + 1/2 כוס קמח חומוס. מוסיפים מלח ופלפל לפי הטעם, קצת ירקות, כורכום ו- 1/4 אבקת אפייה ומטגנים.

טופו מגורר: טופו מגורר מגיע בחבילות מוכנות או שניתן להכין אותו לבד בבית (פשוט לגרר בפומפייה על הצד הגס). הוא מתאים בעיקר לקציצות מטוגנות או לביבות אפויות, מטופו מגורר ניתן להכין מקושקשת זריזה במיוחד (טופו מגורר, קמח חומוס, מעט רוטב סויה ותבלינים על המחבת), ניתן גם להמיר אותו לסוג של גבינה טבעונית ולהשתמש בפיצה או פשטידות. מתכון פשוט לגבינת טופו מגורר: מערבבים היטב 6 כפות טופו מגורר עם 4 כפות שמן, 5 כפות שמרי בירה וכף רוטב סויה, מפזרים על הפיצה ואופים.

טופו מוצק: הטופו הקלאסי שכולנו מכירים, מדובר בקובייה לבנה שניתן לחתוך או לגרר. טופו מוצק מתאים מאוד לשניצל טופו. הדבר הכי טוב שניתן לעשות עם טופו מוצק (לדעתנו) הוא לחתוך אותו לקוביות קטנות, לטגן (או לתבל) ולהשתמש בסלטים חמים או קרים.

כל מה שצריך לדעת כדי לבשל טופו טעים

הטופו זקוק לכם! אל תתנו לטופו שלכם פשוט לנוח במחבת במשך זמן רב מידי. אם אתם מצפים לקבל צבע שחום אחיד, חשוב מאוד להמשיך להקפיץ אותו על המחבת, כך שישחים מכל הצדדים. יש להקפיץ את הטופו עד שמתקבלים קצוות שחומים, ובאמצע נשאר בהיר ורך. שורה תחתונה, אל תלכו מהטופו, הוא צריך את העיניים שלכם.

תבלינים. בבישול טופו, לא ניתן פשוט לשים כפית שמן על המחבת ולצפות למרקם אכיל. טופו הוא לא מזון מתובל, ולכן הוא צריך תוספות טעם. הדבר החיובי הוא שטופו הוא כמו ספוג – כל טעם שתשימו עליו, ייספג לתוכו. מומלץ להוסיך לטופו תוספות של תבלינים או רטבים. הנה רשימת תבלינים מומלצים: אבקת שום, פפריקה חריפה, פלפל שחור, כורכום, פפריקה מתוקה, סומק, זנגביל, קינמון, אגוז מוסקט, תימין, אבקה בצל או כמון. הוסיפו את התבלינים למרינדה שלכם, או פזרו ישר על הטופו.

המלחה. טופו צריך מלח! זו פשוט עובדה. אפילו קמצוץ קטן של מלח ישנה אותו מקצה לקצה. מומלץ מאוד להוסיף קמצוץ של מלח גס בסוף האפייה או הטיגון. ניתן אפילו להמליח א הטופו עם סויה או רטבים מלוחים אחרים.

השריית טופו. אם יש לכם זמן, לאחר שסחטתם את הטופו עם נייר סופג והוצאתם את כל הנוזלים המיותרים, נסו להשרות אותו במרינדה לכמה דקות, כמה שעות – או אפילו ללילה. כאשר משרים טופו מומלץ לכסות את הקערה ולהשרות למשך חצי יום לטעם נפלא. הנה כמה מרינדות מעולות לטופו:

מרינדה אסיאתית: 1/4 כוס סילאן, 1/2 כוס שמן, קצת מים. שום: 4 שיני שום, מיץ מרבע לימון, 1/2 כוס שמן זית, 1/2 כפית מלח, כף חרדל דיז'ון. מרינדת קטשופ: 4 כפות קטשופ, 2 שיני שום כתושות, כף סילאן, 1/4 כוס שמן זית וקצת מים.

טיפים לבישול וטיגון טופו

לחות נמוכה. טיפ חשוב מאוד לעבודה עם טופו הוא תמיד לסחוט כמה שיותר את הנוזלים ממנו לפני שמניחים אותו על המחבת. השתמשו בכמות נדיבה של נייר סופג וספגו את כל הלחות העודפת. שפים מקצועיים אפילו משאירים את הטופו כמה שעות בין מגבות. כמה שפחות לחות, הטעם יותר טוב.

חום גבוה. חשוב מאוד לודא שהמחבת שלכם ונוזלי הבישול (שמן למשל) בחום גבוה. זה חשוב לקבלת צבע יפה ושחום. כמו כן, זה חשוב לקבלת מרקם קריספי יותר.

שמרו על הלחות במחבת. לאחר שספגתם את כל הנוזלים החוצה מהטופו, שמרו על הלחות שבמחבת. מומלץ כמובן לטגן טופו בשמן או בשילוב של נוזלים כמו: מיץ פירות, חומץ, סירופ מייפל, לימון, מים, יין, שמנים, מרינדות, רטבים או מרקים. השתמשו בשילוב של נוזלים שונים לכל מתכון, אבל אל תתקמצנו על הנוזלים .

אופים טופו? אם אתם פחות בעניין של טיגון, כמובן שניתן גם לאפות טופו. למרקם ספוגי ולח – אפו אותו מכוסה בנייר כסף או בתבנית עם מכסה. למרקם מוצק ויבש – אפו אותו חשוף.

טיפים נוספים, אבל לא פחות חשובים..

 אחסון טופו. יכול להיות ששמעתם שהקפאת טופו הופכת את המרקם שלו לרך במיוחד, ועסיסי יותר. בכל מקרה, הדעות חלוקות בנושא הזה. יש הטוענים שהקפאה רק גורעת מטעמו. אחסון של טופו שלא בהקפאה יתבצע ע"י השרייתו בקערת מים, כאשר בכל יום יש להחליף את מי הטופו, אחסון הטופו באופן הזה יכול להיות עד חמישה ימים בלבד.

כלי עבודה. כדי לא לפגוע בטופו, השתדלו שלא להשתמש במזלג או מלקחיים כאשר אתם מבשלים אותו. במקום זאת, השתמשו בכף עץ, מרית או כפית ארוכה. בטיגון הטופו מומלץ להשתמש במחבת רחבה, אם אתם משתמשים בסיר (למרק) מומלץ לבשל על חום נמוך יותר.

פתרון בעיות. אם הטופו מתחיל להישרף על המחבת לפני שהוא מוכן, פשוט הוסיפו מעט נוזלים  שמתאימים למנה (חומץ, לימון, שמן או מיץ הדרים) לאחר ההוספה ערבבו במרץ בתנועה מעגלית לאידוי הנוזלים עד לבישול הטופו. אם הוספתם הרבה נוזלים למחבת, נסו לנקז אותם החוצה לקראת סוף הבישול, ממש ב-2 הדקות האחרונות. נקזו את המים והמשיכו להקפיץ את הטופו, זה ייתן מרקם קריספי יותר.

איך יודעים אם הטופו מקולקל? בדרך כלל זה מתבטא בוויזואליות ובריח של הטופו. אם מתחילים להופיע על גבי הטופו סדקים ונקבוביות וצבעו מכהה, ככל הנראה, הטופו מקולקל. סימנים נוספים לזיהוי טופו מקולקל: שקית הטופו מתנפחת וריחו שונה מהרגיל.

זהו, הגענו לסוף הכתבה. אם אתם רק מתחילים לבשל טופו, נסו ליישם את הטיפים בזה אחר זה, רק כדי לא להעמיס שיטות ושלבי הכנה. אם אתם כבר מנוסים, מקווים שחידשנו לכם.

מכירים עוד טיפים חשובים שיהפכו את הטופו לטעים מאי פעם? שתפו אותנו בתגובות!

🔥 הכי פופולרי היום
✨ אוספי מתכונים שימושיים
🆕 חדשים באתר
מומלצים לפסח!
דילוג לתוכן