FoodisGood

מצרכים פופולרים
בשר, דגים ועוף
ירקות ופירות

הכנת גבינת לאבנה ביתית • מדריך מצולם

גבינת לאבנה מתאימה כמעט לכל ארוחה, היא הגבינה המושלמת לארוחת בוקר מושקעת, היא מתאימה מאוד בתוך כריכים או סלטים והיא גם נהדרת כמטבל מנצח לנשנוש עם חברים. עוד יותר נחמד לדעת שגבינת לאבנה היא קלה להכנה ביתית וניתנת להגשה עם מגוון רחב של תבלינים. לקראת שבועות, אתי בן שמעון מלמדת אותנו איך להכין לאבנה ביתית.

למה כדאי להכין לאבנה?

לאבנה היא גבינה בריאה יחסית, מרקמה דומה לזה של רק שבהשוואה לגבינת שמנת (ולמגוון גבינות אחרות) הלאבנה הרבה יותר רזה ובריאה. לא רק שאת הלאבנה מכינים מיוגורט, ניתן להכין אותה אפילו מיוגורט ללא שומן. *טיפ קטן – הלאבנה המוצלחת ביותר היא לאבנה שמכינים מיוגורט ביתי.

מלבד העובדה שהגבינה הטעימה הזאת יחסית רזה, היא גם ניתנת לגיוון ע"י ציפוי כדורי הלאבנה במגוון רחב של תבלינים ותוספות. בהמשך הכתבה תמצאו כמה רעיונות נהדרים לציפוי כדורי הלאבנה והכנתם לאירוח גורמה.

כלים חשובים

החלק הכי חשוב בהכנת גבינה ביתית הוא הכלים, אם יש לכם את הכלים הנכונים אתם די מסודרים עם כל השאר. הכינו את הכלים מבעוד מועד והמתכון יזרום בקלילות. אז אילו כלים צריך כדי להכין לאבנה בבית?

כף עץ כף העץ היא לא חובה, אבל היא הכלי המתאים ביותר לערבוב היוגורט.

חיתול בד / גזה להכנת גבינות בהכנת גבינות ביתיות, עובי הבד משחק תפקיד חשוב מאוד בקביעת סמיכות הגבינה. להכנת לאבנה מוצלחת הכי כדאי להשתמש בחיתול של תינוק (כמובן שחשוב לוודא שאין עליו שאריות ריחות של סבון כביסה). במידה ואין לכם חיתול בד, האפשרות השנייה תהיה גזה לגבינות, במידה ובחרתם בגזה ודאו שתהיה זו גאזה כפולה, אנחנו רוצים לשמור על הלאבנה שלנו רק חצי קשה. סוד קטן – אם אתם ממש רוצים להגין לאבנה ואין לכם חיתול בד או גאזה, ניתן להשתמש גם במגבת מטבח רגילה.

מסננת בחרו במסננת עדינה (כזאת עם חורים קטנטנים). מסננת עדינה תעזור לשמור על צורת הלאבנה, תעזור לנו לשמור על יציבות ותקל על העבודה. לפני תחילת העבודה חשוב לוודא כי המסננת שבחרנו יכולה להיתלות היטב על גבי הקערה וכי היא אינה נוגעת בתחתית הקערה.

2 קערות גדולות בחרו בקערות גדולות כדי להימנע מלכלוך השיש ובזבוז חומר גלם.

קופסה / צנצנת עם מכסה אחסון הלאבנה ייעשה בקופסה עם מכסה במקרר, לאלו המעוניינים ליצור כדורי לאבנה בשמן זית, הכינו מראש צנצנת עם סגירה הרמטית.

מצרכים למתכון

הנה עובדה לא מפתיעה בכלל: בכדי להכין גבינת לאבנה מוצלחת אתם תצטרכו להצטייד במספר מצרכים הכרחיים. מה שאתם אולי לא יודעים הוא שהמצרכים היחידים שתצטרכו הם יוגורט ומלח. הנה רשימת מצרכים + כמויות מדויקות להכנת לאבנה ביתית:

*מצרכים לכ-1 קילו גבינת לאבנה

  • 3 ליטר יוגורט צאן / כבשים 4% שומן
  • 2 כפות מלח
  • שמן זית משובח (אופציונלי)

ועכשיו למתכון: הכנת גבינת לאבנה ביתית

אחרי שהכנתם את הכלים הדרושים והצטיידתם במצרכים הנחוצים, הגיע הזמן להכין את הגבינה שלכם. ללאבנה מוצלחת, עקבו אחר הוראות המתכון במדויק.

1. נתחיל בערבוב: בקערה גדולה (ובעזרת כף עץ) נערבב היטב את היוגורט והמלח.

First stage

ערבוב היוגורט עם המלח. צילום – אתי בן שמעון.

2. עכשיו נכין את החיתול: כל מה שצריך לעשות הוא למקם את המסננת שלנו מעל לקערה ולפרוש את החיתול על גבי המסננת, כך שהקצוות של החיתול מכסות את כל שטח המסננת ו"זולגות החוצה" ממש כמו בתמונה.

Step Two

ריפוד המסננת בחיתול ומיקומה מעל קערה. צילום – אתי בן שמעון.

3. כעת למזיגה: ניקח את קערת היוגורט שלנו ונמזוג אותה בעדינות לתוך המסננת אשר מכוסה בחיתול. שימו לב שבזמן המזיגה החיתול לא "בורח" לכם וחושף חלק מהמסננת.

Step Three

מזיגת היוגורט למסננת. צילום – אתי בן שמעון.

4. נהדק חזק חזק: לאחר מזיגת היוגורט על גבי חיתול הבד, נסגור את קצוות החיתול סביב כדור הלאבנה שלנו ונקשור חזק. נשאיר את הלאבנה שלנו להתקשות וניתן לנוזלים להתנקז החוצה במשך 12 שעות (או יותר). מידי פעם נשפוך את הנוזלים שהצטברו בתחתית הקערה. אם ממש אין לכם זמן, ניתן לקשור את חיתול הבד לברז המטבח ולתת לו לטפטף במשך 12 שעות לפחות, הלאבנה מוכנה כאשר היא לא מפרישה יותר ננוזלים מבעד לבד. לאחר כ- 12 שעות יש לנו גבינת לאבנה מוכנה.

Labaneh ready

סגירת החיתול, ניקוז נוזלים והמתנה. צילום – אתי בן שמעון.

5. עכשיו לחלק הכיף: נפתח את חיתול הבד ונעביר את גבינת הלאבנה המוכנה לקופסה עם מכסה, הלאבנה מוכנה לאכילה כפי שהיא עכשיו. למעוניינים ליצור כדורי לאבנה פשוט השאירו את הלאבנה 5-6 שעות נוספות לניקוז נוזלים אוך יותר, הרטיבו את הידיים, מלאו צנצנת בשמן זית משובח כ-1/2 גובה הצנצנת (ניתן להוסיף לצנצנת גם זעתר), גלגלו כדורים קטנים מגבינת הלאבנה שלכם והכניסו לצנצנת.

Labaneh balls in olive oil

כדורי לאבנה קטנים בשמן זית. צילום – אתי בן שמעון.

תבלינים ועשבי תיבול מומלצים

במידה ובחרתם לגלגל את הלאבנה לכדורים ולהגיש לאורחים או אם סתם בא לכם לשלב את הגבינה בכריך מושקע, הנה כמה רעיונות מוצלחים וטעימים לתיבול הלאבנה שלכם:

  • תבלינים יבשים: זעתר, סומק, פפריקה מעושנת, שומשום לבן או שחור, קצח, עגבניות מיובשות קצוצות, נענע מיובשת, תרד מיובש, שום מיובש, בצל מטוגן מיובש ועוד..
  • עשבי תיבול טריים וגרעינים: בצל ירוק, עירית, גרעיני דלעת, גרעיני חמנייה, צנוברים קלויים ועוד..
  • תערובת מומלצת:  גרעיני חמנייה + שומשום שחור + בצל מטוגן + פטרוזיליה יבשה.

מתכונים מתאימים להגשת הלאבנה

אחרי שגבינת הלאבנה שלכם מוכנה ואתם כבר יודעים עם אילו תוספות תגישו אותה, הנה כמה מתכונים שהולכים מצויין עם לאבנה:

1. פיתה דרוזית

Druze pita with labaneh

אולי השילוב המוצלח ביותר אי פעם – פיתה דרוזית עם לאבנה וזעתר בדיוק כמו שזכור לנו מהילדות. מתכון מעולה שניתן להכין על סאג', על מחבת או על ווק הפוך לפיתה דרוזית שהיכ מתאימה להגשה לצד לאבנה ביתית.

למתכון > פיתה דרוזית עם לאבנה וזעתר

2. סלט תרד חי עם ואגוזים

IMG_6465

שלבו את גבינת הלאבנה שלכם לצד או אפילו מעל סלט חי. גלגלו את הגבינה לכדורים קטנטנים, צפו בגרעיני חמנייה וזרקו כמה כדורי לאבנה לסלט חי. האורחים שלכם ישתגעו על זה.

למתכון > סלט תרד חי עם חמוציות, אגוזים וכל טוב

3. קרקרים מלוחים

krekers

עוד דרך נהדרת ליהנות מגבינת לאבנה ביתית (או מכל גבינה אחרת) היא בשילוב הגבינה עם קרקרים מלוחים ביתיים. הקרקרים דקים דקים, מתפצחים בפה והולכים נהדר עם גבינה טעימה ומגוון תוספות ותבלינים.

למתכון > קרקרים מלוחים ביתיים

המתכון ללאבנה ביתית והתמונות באדיבות אתי בן שמעון, לעוד מתכונים של אתי בן שמעון.

🔥 הכי פופולרי היום
✨ אוספי מתכונים שימושיים
🆕 חדשים באתר
מומלצים לפסח!
דילוג לתוכן