נוגדי חמצון: למה הם חשובים ומה לאכול כדי להשיג אותם

  פורסם בתאריך   על ידי   אין תגובות

נוגדי חמצון, או בשמם הלועזי אנטי אוקסידנט (Antioxidants), הם חומר כימי עם יכולות חיזור גבוהות (תגובה כימית שבה משתנה תגובת החמצון של המגיבים). הם מקטינים את קצב תגובת החמצון של חומרים אחרים בסביבתם.

נוגדי חמצון: יתרונות בריאותיים

בטבע קיימים סוגים רבים של נוגדי חמצון שמשפיעים על כל חלק בגוף באופן שונה.

מפחיתים סיכוי לסרטן: נוגדני החמצון מסייעים בהפחתת הסיכויים לחלות במחלת הסרטן. מחקרים סוברים שגברים אשר צרכו כמויות גבוהות של עגבניות (העגבניות מכילות כמויות גדולות של נוגדי חמצון) הפחיתו משמעותית את הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית.

עוזרים לסוכרתיים: כאשר יש סוכר גבוה בדם זה גורם לשחרור של רדיקלים חופשיים,נוגדי החמצון נלחמים בהם, מה שתורם, בין היתר, להפחתת תסמיני הסוכרת ולהקלה על החולה. אכילה מרובה של ירקות ירוקים כמו ברוקולי ותרד בהחלט יכולה לתרום לתהליך.



תורמים לראייה: מאחר והגזרים מכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון – וויטמין A הם שומרים על איכות הראייה שלנו. לא רק גזרים, גם תרד מכיל כמות גדולה של בטא קרוטן התורם מאוד לבריאות העין.

בריאות 360: נוגדי החמצון הכרחיים לבריאות מאחר והם מונעים נזק שנגרם ע”י רדיקלים חופשיים; אלקטרונים שהתנתקו מאטומים ומתנגשים בתאים – מה שגורם להחלשות עצמות, מפרקים, איברים ורקמות חיבור, היחלשות המערכת החיסונית, סימני הזדקנות ועוד..

תזונה נכונה: המאכלים שמכילים נוגדי חמצון

עגבניות ושום - המאכלים שמכילים נוגדני חמצון

ויטמינים כגון ויטמין C או ויטמין E מכילים כמות גדולה של נוגדי חמצון בנוסף לערכים התזונתיים שלהם (מונעים מחלות לב, כלי דם ושומרים על כולסטרול בריא), ולכן הכרחיים כתוספת לתפריט היומי שלנו.

לרוב תוכלו למצוא נוגדי חמצון בכמויות נכבדות במזונות העשירים בויטמינים C, E, A, כמו ירקות צהובים (לימון), כתומים (גזר, דלעת) , ירוקים (ברוקולי, תרד, כרובית, כרוב, קולורבי) ואדומים (עגבניה), או בקיצור בסלט גדול ומזין. גם תה ירוק, יספק אנטי אוקסידנטים טבעיים.

אוכמניות: לא רק שזה טעים ואפשר לאכול את זה עם יוגורט, האוכמניות ועוד פירות כחולים למיניהם עשירים בנוגדי חמצון ובפוליפנולים. הם מסוגלים להגן על תאי הגוף ולהאריך את תוחלת החיים בכ-30 אחוזים.



ברוקולי: הירק המדהים הזה בריא בכל כך הרבה רבדים ולכן לא מפתיע לגלות שהוא מכיל ויטמין C והמון סידן. יתרון נוסף של הברוקולי שהוא מלא בסיבים תזונתיים אשר ידועים כמסייעים למערכת העיכול ולשיפור ההרגשה הכללית. תוכלו להוסיף אותו לתפריט שלכם בעזרת המתכונים הבאים לברוקולי בתנור.

שום: אין כמו שום, באמת שאין – הוא מוסיף טעם לכל ארוחה. מעבר לכך, הוא בריא. בעצם, השום הוא אחד מנוגדי החמצון הטבעיים הכי יעילים שמוכרים לאדם. השום מכיל אליצין אשר בשילוב עם שאר החומרים המצויים בו, מטפל ביעילות ברדיקלים החופשיים בגוף. לכן נפגוש את השום גם בתרופות הסבתא שאנחנו מכינים בבית נגד כאבי גרון ועוד..

עוד במדור בריאות:

עגבניות: כל-כך הרבה דברים טובים מכילה העגבניה, אחד מהם הוא כמובן כמות גדולה מאוד של נוגדי חמצון. הליקופן, אשר נותן לה את צבעה האדום, הרבה יותר יעיל כאשר הוא מבושל, לכן מומלץ לאכול את העגבניה על כל צורותיה. בנוסף, הליקופן גם מסייע במחלות לב, מסייע לבריאות כלי הדם ובמניעת סרטן בעיקר הערמונית.

קקאו: איזה כיף! לא תאמינו אבל קקאו מרכיב בתוכו הרבה נוגדי חמצון, כך שפעם הבאה כשאתם אוכלים שוקולד, אולי תרצו להחליף אותו בשוקולד מריר עם אחוזי קקאו גבוהים, ותוכלו ליהנות משני העולמות. גם טעים וגם בריא. גלו יתרונות בריאותיים נוספים בשוקולד מריר.

תות שדה: עוד בשורה משמחת לאוהבי המתוק, תותים מכילים כמות גדולה של ויטמין C. בנוסף, התותים מכילים ברזל, אשלגן, סידן ונוגדי חמצון נוספים.



לסיכום: בין אם זה סלט גדול ועשיר, ירקות בתנור, או כוס תה ירוק לסיום היום, מומלץ לשלב את נוגדי החמצון בכל ארוחה. אם היום שלכם עמוס, הקפידו לנשנש מידי פעם עגבניה, אוכמניות או שוקולד מריר וזכרו – זה בריא! כמו שאוטו צריך דלק בכדי לנוע, הגוף שלנו צריך מזון איכותי שמכיל ויטמינים, נוגדני חמצון ומינרלים חיוניים.

קטגוריות: בריאות, כללי

שיתוף

תגובות

כתובת האימייל שלך לא תפורסם בפומבי. שדות חובה מסומנים *